למה צריך כיוון פרונט או כיוון גלגלים? מה זה קמבר וקסטר? המדריך לנהג של מכון כיוון פרונט אפרים בפתח תקווה
ננסה להסביר בצורה הפשוטה ביותר למי מכם שאינם מתעסקים במכניקה ומכונאות במהלך שגרת יומם: פעולת כיוון הגלגלים (כיוון פרונט) מתייחסת לכיוון הזויות של הגלגלים כך שיהיו אנכיים / ניצבים ומקבילים האחד לשני.
המטרה של הכיוון הוא שמירה על הצמיג לתקופה ארוכה ככל הניתן ושמירה על כיוון תנועה נכון של הרכב.
הרבה פעמים מבלבלים בין כיוון גלגלים (פרונט) עם איזון גלגלים. האמת היא שאין קשר בין הדברים למעט העובדה ששניהם משפיעים על הנסיעה ועל ההיגוי.
מה זה קמבר (זווית שפיעה) קסטר (קדם אופן), התקמרות והתבדרות
קמבר - זווית שפיעה
המונח קמבר מתייחס לזווית הגלגל אשר נמדדת במעלות מחלקו הקדמי של הרכב. במידה והחלק העליון של הגלגל נוטה החוצה ממרכז הרכב - הקמבר הוא חיובי, אם הוא נוטה פנימה - הקמבר הוא שלילי. אם הקמבר לא מכוון הוא יגרום לבלאי באחד מצידי הצמיג, כך למשל אם הקמבר שלילי מדי, כלומר נוטה פנימה בצורה מוגזמת, אז נראה שחיקה בחלקו הפנימי של הצמיג.
קסטר - קדם אופן
כאשר אנו מסובבים את ההגה, ציר ההיגוי אשר נמתח בין הגלגלים ומחובר למתלה הרכב נע בהתאמה. המונח קסטר מתייחס לזווית של ציר זה כפי שהיא נראית מצד הרכב. ציר ההיגוי נוטה בצורה אלכסונית מעט ואיננו אנכי לקרקע. במידה וציר ההיגוי נוטה אחורה הזווית נחשבת חיובית וכאשר ציר ההיגוי נוטה קדימה - הזווית היא שלילית. במידה והקסטר איננו מכוון, המכונית לא תיסע בצורה ישרה. במידה והקסטר לא שווה בשני הצדדים, המכונית תסטה ימינה או שמאלה בהתאמה. כל המכוניות הסטנדרטיות הינן בעלות זווית חיובית כאשר המידה המדוייקת משתנה מרכב לרכב.